Wednesday, December 29, 2010

main masak-masak lagi..

Sambung lagi..sambung lagi..nak membayar balik hutang2 cerita yang tersimpan..hehe..kali ni plak antara percubaan berani mati dan ada gak yang dah berulang2 kali aku buat..masakan yang simple2, tp sesuai dan sepadan sangat dengan perut aku..dan mungkin jugak suamiku..uhuuk2..
dan seperti biasa..gmbar2 yang terpapar sudah tentu skali tidak mengikut turutan..hehe...

kek oren..aku gatal2 tambah choc chips..tp aku rasa choc chip ni berat la kot..sbb tiap2 kali letak dalam adunan kek, mesti turun ke dasar kek bila dah masak..apa2 pun,sedap..buat sebelum nak ke shah alam baru2 ni..terima kasih tuan punya resepi..

ini pulak marble cheese brownies..baru ni aku tengok along aku buat..bukan main lagi tampal gmbr merata2 kau..aku dah lama nak buat, tapi nak kena tunggu ramai2 baru syok nak makan,kan..so, masa ada kursus kat tempat kerja aku baru ni, aku buatkan untuk budak2 aku yang bertungkus lumus sebagai urusetia tu..yang kadang2 propa penat tu, pdhal main je lebeh..hua3..sorry ye adik2..nah, aku hadiahkan ini untuk korang!!!resepi?dari kak rinn jugak..;p
 siap masuk kotak ok..soranng staf aku cakap kat budak2 tu.."korang percaya ke puan yang buat tu?ntah2 beli kot.." - itu adalah ayat hasad dengki ye kawan2..peace..
 kita menjenguk pulak dapur tradisional kita..petang tu sungguh2 terasa nak makan pengat durian..balik kerja terus gi pasar malam - dengan niat nak mencari sang raja buah itu..tp tak de la plak..dlm fikiran mmg dah terbayangkan nikmatnya pengat durian, ditambah lg dengan pulut..peerrghhh...
tapi cuma jumpa ubi jek..ubi pun ubi la yang oii... en suami ku cakap, "nanti abang suruh abah carikan durian,hantar kat ayang ye.." ni versi apa ni?versi nak memalukan isteri sendiri ke?huahua..mengidam pun tidak, apa pun tidak, nak makan durian bagai..buat kena kutuk lagi ada..jawapan aku "xpayah"..abis cite..masak sendiri je la..pun sedap..kan???

 ni plak untuk penambahan lemak secara sukarela ye..aku tanak lagi pulut pulak..nyam3..
 sosej puff..nyam3..sejak dah jumpa dengan pastry puff "kawan" baru ni, rajin je menge"puff"..hikhik..bukan apa, seronok nak mencuba aksi2 kreatif..kali ni gulung dengan sosej plak..sedap..
 kwn2 cakap, kalau guna oven yang ada kipas tu puff akan jadi lagi naik rangup..mmg betul pun..alhamdulillah..
 kek puding karamel..suka hati aku je nak letak nama apapun kan..mula2 tengok kat blog kak hana jepun mcm sedap je..nak buat pun senang..xguna telur banyak sangat.at least kalau tak jadi pun,tak la sakit hati aku..hehe..sedap, cuma nipis sket..kek tu plak agak cepat menyerap air dari puding..tak reti nak ejas macamana..apapun,mmg best..
 ni plak makanan untuk orang sakit..baru2 ni, cik abang balik sini dan tiba2 demam panas plak..aku rasa sebab dari sebelum raya haji lagi mmg kerja non stop..out station lagi, balik jumpa bini lagi..ooppss..tu acara wajib ye..so, aku pun sediakan la sup ayam, ikan merah aku aku bakar, balut ngan daun kunyit..hentam saja la labu..and brokoli goreng..nyam3..selera orang sakit tu macam orang sihat je..musykil2..

 kek marble orange choc..pastu dimandikan plak ngan toping choc..buat masa raya haji baru ni,bawak balik umah atok sebelah hubby..punya lah payah nak ratakan toping ni..azab jugak la.hampir keciwa aku dibuatnya..rasanya jenis cooking choc yang tak elok kot..next time nak try jenis "tulip" yang direkomenkan oleh abg mat gebu..

 red velvet versi tak jadik!!! aku rasa la mcm tak jadi..tapi lembut semua ok..cuma rasa tu yang aku tak sure betul ke tak..maybe kena try tempah ngan org yang betul2 pandai buat dulu kot..apa2pun, tayang je la gambar yang tak jadi pun..enjoy...(sambil angkat tangan untuk menutup muka yang malu..)
 sama merah ngan kaler sofa aku...;-)
 pulut mangga..makanan kegemaran orang utara..aku pun tak reti sangat nak layan, tp cuba je la..pernah jugak aku tengok kat rumah MIL makan pulut buah2an ni untuk breakfast..dengan nangka jugak..dan ada jugak yang makan dengan rambutan...huuhhh...sungguh kreatif..
 pinggan kosong???.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
hurrmmm...
.
.
.
.
.
.
.

oh tidak...sardin puff again..nyam3..memang sodap.. terima kasih "kawan"

No comments:

Post a Comment