Wednesday, January 5, 2011

sila jawab..

apa yang awak rasa sekarang?
penat sikit2..
boring..memikirkan kerja yang banyak menanti..

apa yang awak nak sekarang?
duduk serumah dengan suami saya sepanjang masa..
penat tiap2 kali hari last en suami di rumah, kitorang akan discuss "lepas ni bila lagi abang akan balik?". Dan suami akan jawab, "kita ada program apa lg dekat2 ni"..Kalau ada, sama2 la kami menyusun kalender, kat mana yang dia boleh cilok2 balik jumpa saya..kalau event tu memerlukan saya jugak, kami sama2 survey hotel tuk di "book"."Nak pakai nama sape ni..abang ke ayang?"..Haduss..macamtu ke kehidupan suami isteri? ya, itu la kehidupan saya dan suami.. Tapi suami saya selalu pesan, "jgn banyak sangat mengeluh..pasti sampai masanya nanti.."..Atas kata2 itu lah saya teguh berdiri sampai hari ini..lagi 2minggu genap setahun saya "bujang" di sini..abis, nape komplen kat sini?;p

apa yang buat awak rasa seronok dengan kerja awak sekarang?
sebab saya tahu apa yang perlu saya buat..Makin hari, saya makin banyak belajar..Sebelum ni saya tau, tapi saya tak tau nak buat..Sekarang, alhamdulillah..ilmu saya bertambah. Saya tau bila saya patut marah,bila saya patut mengalah, dan bila saya patut "melawan"..huhu..
lagipun, masa meeting ketua2 unit petang semalam, bos saya perkenalkan kami semua pada seorang sfat unit sukan yang baru lapor diri selepas naik pangkat, dari uitm sarawak..isteri dan anak dia kat sarawak, dan tibe2 saya rasa SANGAT bersyukur..bila sampai kat saya, "ni puan noorizan, pegawai dari unit kokurikulum, pun PJJ ngan ngan husband dia (saya senyum sambil berdoa - cepat2lah pindahkan saya!!)..tapi walaupun dok jauh2, komitment dia tu rasanya tak pernah kurang. Tiap-tiap minggu keluar dgn program student.." So, mendengarkan itu, saya berasa lega bercampur bangga..hehe..bukan apa, at least my boss know and understand what i'm doing..walaupun ada masanya bila saya perlu jugak "lari-lari" bila suami saya balik.."Ok, ustaz tau i'm doing my part, ustaz tau saya tak main2.." Lega..ada semangat sikit nak kerja, walaupun penilaian prestasi saya untuk 2010 boss saya belum panggil!!!takut...
dari segi lain pulak, saya percaya bila kita tau tugas kita, kita akan sentiasa fikir cara terbaik untuk memajukan bahagian kita..Saya mungkin berada di dalam situasi itu sekarang.. Memang tak banyak yang saya tau, tapi setiap masa bila saya kat rumah, kat dapur, nak tido, saya selalu pikir cara mana yang saya boleh improve service di unit saya..buku apa patut saya baca untuk tambah knowledge..macamana saya perlu polish staf saya skill..aduh, penat..tapi saya enjoy..moga2 gaji tiap2 bulan yang saya dapat tu berkat..

bila kali terakhir awak senyum?
baru kejap tadi, en ayen call..dia ngusik saya..debushhh...

bila ali terakhir awak ketawa sepuas hati?
last weekend, masa semua family saya berkumpul kat rumah saya..we enjoyed all together..masa tu saya mengulangkaji vokal saya..sebab dah lama saya tak dengar saya punya "hilaian tawa"..

rumah mak mertua?oh tidak..nanti malu pulak en ayen..hukhuk..saya cuma perlu senyum simpul sahaja..

dengan suami?jarang sebab saya lebih banyak menjerit bila dengan dia..sebab dia kuat mengusik..


bila kali terakhir awak menangis?kenapa?
last week rasanya..malu nak cakap..sebab bila saya cakap telefon dengan en ayen.."bang, baru ni ayang nampak anak tikus kat rumah.." dia cakap "sebab pintu belakang tu tak letak kayu lagi..ada laluan dia la tu"..saya cakap "abang la yang tak buat..dah berapa lama dah ukur, tp tak beli pun kayu..sampai tikus kecik tu masuk"..dia cakap "tak sempat..nanti abang balik, abang buat.." so saya pun start la merepek2.."dah banyak kali pesan kan, tu pokok2 kat belakang pun tak buang..dah naik tinggi dah..ntah2 ular ke lipan ke ada..ayang dah buang yang kat depan, abang buat la yang belakang..kayu tak beli,..bla..bla..bla.." start yang tu la saya nangis..bodoh kan? saya sakit hati sebenarnya..sebab saya geli tengok tikus tu, pastu saya teringat la pokok belakang rumah la, apa la..saya geram sebab memikirkan en ayen tu nak balik lama lagi..mesti saya yang kene buat semua tu!!!
sebab yang kecik,tp membazir airmata je kan..xpela, janji aku puas..ada aku kesah?
dan seminggu kemudian, saya angkat "bendera"..patut la sensetip semacam jer....;-)

sape orang yang last send sms kat awak?
pembekal baju unifrom - nyampah ngan dia..
dia tanya l.o dia bila nak keluar, pastu membebel apa2 ntah..

bila kali terakhir suami awak bagi duit?
baru semalam cimbclicks hantar email, en ayen transfer rm 400..tapi, keterujaan saya mulai mengendur bila dia cakap "duit tu tambah untuk bayar insurans and roadtax kete. yang lebih tu ayang buat belanja.." saya dengan confident yang tak agak2 "ada ke lebih?"..maaf en ayen, saya cuma mempertahankan keinginan saya..


bila kali terakhir jumpa dengan ibu awak?
last weekend, kita kumpul ramai2..kami susah betul nak dapat jumpa 5 beradik dan 1 ibu ni..bila plan betul2, tak tau bila nak jadi..Tapi, bila kebetulan ni,memang senang je..dan semuanya berlaku di rumah saya..saya seronot..malam tu we all enjoy dinner sesama..dan yang best, malam esoknya, we went to my wan's house, and bbq ramai2 ngan family sebelah suami ku..fair and square bukan?

adakah anda seorang yang kelam kabut?
rasanya tidak..
suami saya kot..hehe..

apa yang buat anda geram?
bila saya berniat nak cari gaduh, tp pasangan lawansaya tu cuma buat tak reti dan buat2 baik ngan saya..geramnya...
bila saya ada masa nak update blog, tp idea yang datang tu mencurah2, berterabur.saya tak sempat nak susun betul2, jadi my story pun lintang pukang..semuanya saya ringkaskan je..
bila saya baca blog kawan2, teringin nak masak @ baking, terfikir bahawa saya dok sorang2 dan sudah pasti tiada sapa yang nak makan nanti!!!

apa yang suami awak pernah buat yang diluar jangkaan awak?
rasanya banyak..tapi biar saya cerita satu kejadian ni..
satu hari kat dalam kereta menuju ke shah alam sebelum bertolak ke kemboja (saya sengaja nak bagi semua orang pening), suami saya hulur berkeping2 duit..duit?duit?ya, duit puan izan..saya dengan rileks nya bertanya, "nak buat apa ni bang?" en suami jawab "duit ayang la..".."nak buat apa banyak2 ni?" bodoh saya waktu tu..
"suka ati ayang la nak buat apapun.."dengan confius "tipu, mesti duit nak isi minyak.pastu bagi ayang pegang...nak kenakan orang tu"..gelak2 lagi "la..iye la..xnak bagi abang balik la.."..saya pun diam je..duit tu pun tak masuk dalam beg pun, dok pegang je..

"tu duit untuk ayang la..selama kita kawen, abang tak pernah directly bagi nafkah kat ayang..masa ada ceramah kat ofis abang aritu, ustaz tu cakap, suami mesti bagi nafkah pada isterinya.. Tapi abang pun tak lepas lagi nak bagi tiap2 bulan..jadi claim abang yang baru ni, abang bagi ayang sebagai nafkah..memang tak setimpal dengan tempoh kita kawen..ayang nak kira macamana pun kiralah..duit tu kalau bahagi dengan setahun 4 bulan, berapa je yang dapat tiap2 bulan..tapi tu yang abang mampu sekarang..ayang nak buat apa, buat la.."
gitu?betul ke? saya terfikir2 jugak, nak buat apa yek?sebab sejak kawen ni saya jarang membeli sendiri..mesti dengan en suami..duit pun kami share je..bila dapat gaji, sama2 berhabis..betul2 berhabis..sebab kami memang banyak hutang..dia bayar yang mana dia senang..duit dia dalam cimb, jadi yang mana dia bleh online, dia transfer terus..selalunya bil telefon, sewa rumah saya, insurans, ptptn, duit untuk abah, untuk mak saya..
and saya plak sakan bayar loan dia, loan kereta, bil api air rumah sewa saya..jadi kami tak terlalu berkira..kalau saya dapat claim saya bagi dia, pastu dia dapat claim dia bagi saya..last2 duit abis gitu jek..dah abis, masing2 angkat tangaln leptak atas dahi, "mana gi duit yang ayang bagi abang tu?" pastu dibalas "duit yang abang bagi ayang tu mana lagi?"..hehe..

rasanya tu la antara perkara yang saya ingat..saya tak sangka suami saya nak bagi saya "nafkah"..sebab bila saya kawen dengan dia, saya tak pernah letak kan berapa duit yang mesti dia hulur pada saya tiap2 bulan..dia bagi saya ambil, belanja sama2..kadang2 dia bagi, saya amik belikan baju @ kasut dia..kalau saya ada duit, konon2 nak bagi dia simpan, tapi dalam kepala otak saya dah ada wish list macam2 dah..last2, hangus gitu je la duit tu..simpanan?setakat ni kami tak de simpanan tetap pun..statement ini bukan untuk bangga diri ye kawan2..sila baca dengan penuh kerisauan, sebab saya pun cuak..kalau lah ada kejadian emergency tiba2, mana kami nak cekau duit? azam kami setiap bulan untuk asingkan duit simpanan, tp setiap bulan jugaklah macam2 dugaan yang datang menimpa..moga2 diberi ruang dan jalan yang betul untuk kami..

tau tak apa jadi ngan duit nafkah tadi?saya dermakan kat ikea, daiso, dan di negara kemboja..huar3...

panjang jawapan saya untuk soalan ni..;-)

apa awak suka makan?
makanan tradisional..kuih2 yang orang2 tua buat.. t api suka jugak dessert western dan moden2 ni..so, saya rasa agak kontra di situ..entah lah..

apa perubahan besar bila dah kawen?
suami saya ajar minum air masak. perubahan besar ke?yep, besar untuk saya sebab dulu saya tau minum air sejuk dalam peti je..kalau tak, saya tak minum..baik saya minum air manis yang lain, walaupun tak sejuk, xpe..
sekarang, saya dah pandai sebut "nak air masak" - maksudnya air masak la.. "nak air sejuk" - air yang dari dlm peti ais..dan rasanya saya lebih banyak minum air masak dari air sejuk..terima kasih en ayen, suamiku yang tercenta..perubahan besaaaar tu....
lagi satu, saya tak suka beli barang sendiri..bila en ayen balik, baru saya bentang laporan "barang dapur kita ada yang dah abis bang.." "ayang rasa ayang nak beli kasut la.." "jom kita beli cd  nak tak"...macam2 la yang aku cakap..hehe.. tapi betul la, masa taip ni, saya betul2 sedar, 2 perkara ni la yang berubah dalam hidup saya sekarang..kalau saya terpaksa mebeli jugak atas sebab2 terdesak, MESTI ada barang yang saya terlupa beli..balik rumah je "la, terlupa nak amik minyak masak tadi.." "rugi lak tak amik barang tu tadi.."..Sebab tu saya menyampah..Kalau gi ngan en ayen, dia tolak troli, saya amik barang2..sampai kat cashier, kenyit2 mata kat en ayen..selesai..hehe..bila balik, saya bagi kiss banyak2 kat en ayen..;p

apa harapan / cita2 besar awak sekarang?
saya sedang berusaha untuk tukar status saya..Kalau diizinkan, saya selalu berdoa untuk diberi peluang bergelar ibu..lagipun mya tu dah nak dapat adik, jadi saya rasa saya perlu beri dia sepupu jugak!!hehe..itu impian saya..tapi, saya selalu sedar, sejauh mana pun, seteruk mana pun, sekuat manapun kita berusaha untuk sesuatu perkara, serahkan sebahagian daripadanya kepada yang di Atas..dia lebih mengetahui..Saya juga sedar ada banyak perkara2 baik yang berlaku dalam hidup saya..saya tahu Allah tak menghampakan cita2 saya sebelum ni, dan mungkin jugak tidak akan hampakan impian saya kali ini..cuma saya perlukan masa..Allah tahu apa yang terbaik untuk saya dan suami..kami jauh2 ni, macamana kalau saya dok mabuk2 sorang2..saya rasa bersyukur kat situ..dengan kerja saya yang tak menentu ni, dok sorang2, kalau saya ada baby, macamana saya nak uruskan semuanya?sekali lagi saya bersyukur dengan nikmat itu..mungkin ada orang fikir saya ni pentingkan diri sendiri, utamakan kerja..bukan macam tu, tapi semua orang mesti think positive kan?tak kan saya hari2 nak fikir pasal tu, balik kerja nak meratapi nasib plak..jadi, saya cuba berfikir dari sudut yang lain..Walau apapun, kalau saya dilimpahkan rezeki dalam masa terdekat ni, saya pasti gembira!!!itu janji saya..saya pernah suarakan pada en suami "kalau lah kita ada rezeki dapat baby, lepas tu ayang tak nak planning apa2 dah..setahun sorang pun tak pe..nak bayar hutang menunggu.."hehe..itu lah harapan saya..cepat atau lambat, saya redha..saya bersedia..mulut orang?ada aku kesah?saya ada telinga kulit buaya, dan telinga suami saya akan sentiasa sedia untuk saya...;-)

harapan saya yang lainnya, saya nak duduk ngan suami saya....nak sangat2..tapi saya perlu menunggu..saya perlu belajar banyak benda..pasti sampai masa untuk saya nanti..dalam keadaan sekarang, nampak macam bos saya tak nak lepas..saya pun tak nak mendesak sangat..xpe, bila saya dah boleh buat sesuatu di sini, lepas tu saya nak raikan kejayaan saya tu dengan "mohon pertukaran".."Tuan Pengarah, sila tandatangan kelulusan..saya dah lakukan pembangunan, perubahan di bawah seliaan saya.." Sabar izan..sabar..juga sila bersabar wahai en ayen..saya tahu en ayen jugak tak sabar2 untuk menyambut kedatangan saya kan..dah tak sabar nak berperang tiap2 hari dengan saya?tak sabar dengar saya menguji vokal saya kan..kan..kan..senyum tanda setuju..

banyak lagi ke soalan?banyaaakkk..tapi lain kali ye..;-)
sekadar untuk renungan, beri semangat untuk diri sendiri..

No comments:

Post a Comment