Thursday, July 7, 2011

apa dah jadi?

salam semua..
meh nak cerita sikit nih.. bukan apa, untuk peringatan diri sendiri di masa2 akan datang..

semalam saya ponteng cuti.. tiba2 bangun pagi feel so weak, malas, ting tong, sebu, semua ada.. ingat nak masuk ofis lambat.. rehat jap, sudahnya tido kat katil jek.. ;-((  mode: rasa diri sangat teruk.. blueekk..

kenapa agaknya ya? simptom2 kah? ada orang pesan2 kat saya, jangan layan sangat perasaan.. buat tak tau je.. saya cuba.. tapi tiap2 kali berdiri lama, saya berpinar2.. cepat betul saya rasa lapar, tapi bila saya ngadap makanan lebih 2 minit, saya dah meloya.. perut rasa sebu.. saya tak ikut perasaan rasanya.. dah rasa macam tu nak buat macamana.. alhamdulillah lesu saya kurang terasa masa saya di pejabat.. tapi bila saya balik rumah, terus flat.. (pandai awak pilih tempat ye, BFF).. MAKAN? saya cuba memenuhi selera saya.cari  apa yang saya nak makan. tapi bila dah depan mata, saya tak nak pulak.. atau rasa tak menepati.. macam2 saya ni kan.. saya rasa saya kurang makan makanan yang lazat berzat lah.. entah, saya pun tak pasti.. bila saya baca hidangan2 yang sepatutnya saya makan, "mak aii, jauh panggang dari api dengan apa yg saya makan selama ni.." Sepatutnya nasi dengan sayur 5 hidangan sehari, buah2, sayur2, dan macam2 lagi.. rasanya saya tak mencapai sukatan tu pun..setengah pun mungkin belum.. tiba-tiba saya rasa susah nak dapatkan makanan yang betul2 sihat melainkan saya masak sendiri..wakakaka..part paling sedeh!!!!

pagi saya sekarang MESTI makan.. yang lite2 ni tak layan, nak nasi lemak.. nasi lemak MAK CIK MILAH kat taman kat ofis saya pulak tuh!! (kaya ko makcik tu 9 bulan nih..).. kat sini nak cari sandwich ke, yang tak berlemak2 sangat tu, macam susah je.. mana2 gerai pun mmg menu nasi lemak, kan.. bila lunch, nak makan nasi, saya pun tak tahu lauk apa yang berkenan di mata dan perut saya.. tapi setakat ni semuanya GAGAL untuk saya habiskan.. kecuali minggu lepas, masa lunch ngan hubby kat Kedai Pokok Sawa - lauk ikan keli.. minum petang tak de, melainkan sy ada meeting atau apa2 program, yeeyy saya dapat makan free.. makan malam? seALA KADAR yang mungkin.. kadang2 ada, kadang2 saya selongkar stok2 makanan yang tinggal, tapi selamat untuk ditelan lah.. kalau tak pun, makanan pasar malam.. tu pun biasa2 macam keropok lekor la, kuih goreng2 apa ntah.. sihat dan berzat ke gitu?

saya terfikir, agaknya sebab pemakanan yang terbantutlah saya punya kesihatan tak berapa membanggakann semenjak dua menjak ni, kan.. makan ikut suka.. makan ikut sedap ko je.. saya pun tak pasti..  mungkin ada juga org2 berpengalaman kat luar sana akan kata saya ngarut je.. dah memang org pegnent gitu.. xpela, just my opinion.. saya berfikir untuk create kan menu KHAS untuk saya selama saya bersama BFF saya ni.. mungkin dah sampai masanya saya lebih memikirkan tentang BFF saya, rather than melayan perasaan saya dan selera saya yang entah apa-apa tu kan.. kesian dia.. saya kena fikir pasal dia jugak.. dia akan dapat apa yang saya makan, kan dokter?

saya harap saya berjaya melaksanakan misi saya yang tinggi ini.. tolong doakan saya ye kawan2.. mungkin sekiranya saya terpaksa bangun pagi untuk sediakan breakfast pun, saya MESTI buat.. larat nak telan nasi lemak tiap2 pagi.. bangun la buat sandwich ke, mihun goreng ke, apa ke.. kalau saya terus dengan keadaan saya sekarang, macamana saya nak berpuasa nanti? i really hope that i can complete my fasting this year!!! yes, without fail.. kalau betul saya boleh, ini akan jadi sejarah sebab pertama kali selama 27 tahun saya dapat puasa penuh.. nampak sangat sebelum2 tak pernah penuh kan.. hehe.. jadi, sebagai persediaan, saya mesti bangun.. wake up dear.. sian BFF.. dia pun nak besar sihat, tak kan ko je..

cuma, rasanya saya ada satu lagi constrain.. tiap2 kali saya rasa tak sihat, saya selalu pesan to myself, be strong.. if not to urself, to your baby.. please.. hubby pun selalu pesan. saya seboleh2nya tak nak dia fikir teruk2 pasal saya.. saya nak dia ok je kat sana.. semalam pun, masa saya bagitau dia condition saya, saya cuba untuk tak nampak terlalu sakit.. dan dia akan pesan "be stronger than before.." - yes, i'm trying.. but, how? rasanya salah satu sebabnya saya rasa saya kurang suppoerted by people around me la.. entah2 saya je yang feeling lebih.. bukan saya kata tak de orang ambik peduli. tapi bila kita jauh dari semua orang, of course kita akan rasa macam2.. saya compare dengan kawan2 saya yang PJJ macam saya.. suami jauh pun, mak bapak diorang dekat.. dan kebanyakannya memang duduk ngan parents diorang.. so, tak susah sangat.. saya ni sorang2 je.. family pun tak de lah depan mata.. banyak kena survive sendiri.. ko nak makan apa ke, sakit ke, suka ke, sedih ke, layan diri yek.. makan pun apa yang saya mampu cari atau masak kalau ada masa @ rajin.. pandai2 lah ko nak hidup.. -tears-

macam entry saya sebelum ni, support sangat penting di saat2 macam sekarang.. bukan saya tak tahu semua orang motivate saya, tanya khabar saya, ingat saya.. (betul ke ada????).. tapi bila kita tak nampak dan rasa sendiri ni, susah la kan.. emotional jadinya.. sian ayah BFF.. saya tak nak dia risau, tapi dia
je yang saya ada pun, yang boleh saya mintak ada ngan saya bila2 masa.. so, bila dia tak de depan mata ni, rasa macam putus semangat pun ada.. i hope i'll be stronger than before.. entah lah.. how long, i can't promise.. semalam, bila waktu siangnya saya terlalu menafikan perasaan, sudahnya malam tu saya langsung tak dapat mengawalnya.. dan, saya tak boleh tidur pun.. i need my bolster..huhuhuhu...

apapun, baik dari pemakanan dan kesihatan, saya dapat rasa persediaan mental juga sangat penting untuk mom-to-be.. saya tak de semangat nak makan yang betul2 baik sebab tak de sapa pun nak tengok2 saya, saya malas nak gi cari buah2an ke, sayur2 ke apa ke.. sebab sudahnya saya masak sendiri dan makan sorang2 jugak.. jadi malas semuanya.. >---<
 iye, mungkin saya makan tak teratur, tapi saya juga tak de semangat sebenarnya.. itu yang lebih utama..-tears-



notahati: rasanya hati keras saya ni semakin mencair la sejak2 dengan BFF ni.. adoi...

No comments:

Post a Comment