Tuesday, December 20, 2011

jom main masak-masak

ok.. cerita kali ni semuanya stok basi semua.hehehe..sebab apa?sebab semuanya cerita lama, tp tetap nak interprem dlm ini blog..saja nak buat kenangan. dah lama tak transfer gmbr2 dari phone ke makcik acer nih, sbb benda alah yg nak transfer tu hilang. kebetulan arini nak transfer gmbr from camera, pinjam adapter memory card camera la kejap..terjumpa la koleksi2 zaman batu punya cite. xkira la, memandangkan aku tuan tanah kedaung, aku nak jugak tempek2 kat sini.

erm, kalau  nak difikirkan balik sejarah masak memasak aku ni, sejak bila bermula pun tak sure sangat. rasanya aku bukan category pandai @ pro memasak, tapi mungkin sebab suka.. kalau pandai, tapi tak suka, payah jugak. tp kalau suka tp tak pandai, mungkin mendorong kita untuk belajar,kan.. personally, seingat aku masa darjah 4-5 kot aku mula2 masak nasi goreng. aku ingat lagi aku siap boh gula dalam tuh..ya ampun,wat malu jek!!! masa tu dok kat kuantan. mak pak keje. so, pandai2 sendirik la nak idup. belajar dengan jiran depan rumah aku. aku dh lupa nama dia. tapi aku ingat nama adik dia Burn..kitorang tinggal kat kuarters klinik kesihatan masa tu. so, time mak2 gi keje, kita pusing keliling dalam kuarters tu je lah..tak payah nak hantar rumah pengasuh segala.konfem tak hilang punya la..

so, sejak tu aku belajar2 buat cekodok la..lempeng la.. benda yang senang dan mengenyangkan..hihi..

sepanjang zaman persekolohan, aku tak de la selalu sangat masak. bila2 perlu tu ada la.pendek kata, kalau kena tinggal kat rumah sendiri pun, tak mati kebulur la..naik sekolah menengah, dah mula pandai buat kek batik biskut marrie, puding kastard dan macam2 dessert. pernah jugak tolong buatkan untuk budak2 asrama yang nak buat jamuan akhir tahun.hehe..kecik2 dah pandai bisnes.tapi aku cuma amik upah beli brg je.rasanya masa tu RM10 sebijik kek batik yang besar. puas la nak makan. itu la kan, sebab kita minat dan suka, duit bukan soal utama.janjii dapat menjamu orang makan, it was good enough!!!yeeppii...

cuma apa yang aku sedar, kita selalunya pandai masak apa yang kita suka makan, apa yang kita selalu makan, kan..kita ni dari kecik hidup dan membesar dengan masakan mak. ataupun nenek, makcik, atau sesapa yang terdekat. macam aku sendiri, aku lebih cenderung memasak apa yang akau selalu makan. selalunya aku belajar melalui pemerhatian dan bertanya kat mak je..tak de keje mak aku nak hantar aku gi kelas memasak ke apa..keluarga aku rasanya jarang sangat menjadikan kari@gulai sebagai menu utama. ada, bukan tak de. tapi jarang2. so, mungkin sebab tu la aku pun tak reti sangat nak "mengari" nih..walaupun aku rasa laki aku suka..hikhik..ampun,bang.. sebab bagi aku apa2 jenis kari ni agak berat. kalau ada majlis2 atau hujung minggu baru lah aku makan kari. sebab nak aku cuti kot, so dia boleh masak best2 sket..haha..tapi aku tengok along aku dah pandai masak kari sekarang..siap buat roti jala bagai.. seperti yang aku tekankan awal2 tadi, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. kalau kita tak tahu memasak sekalipun, kalau ada minat, mesti kita berusaha untuk pandai kan..sebab tu aku tak de la hairan sangat kalau orang kata mula2 kahwin tak pandai masak. ala, lama2 kalau dia belajar, mesti boleh. kalau dah tinggal sendiri, nak tak nak MESTI nak kena bagi makan suami jugak. mesti nak juga cuba apa yang suami kita suka. nak juga tunjuk skill kita, kadang2 mencuba apa yang suami kita pun tak pernah makan.. lama2 ok la.. aku pun bukannya kenal semua bahan masak, especially rempah ratus yang beratus2 tu..adik beradik ikan pun dok tunggang langgang lagi nak kenal dan ingat nama. tapi xde hal la..ada aku kesah?sampai sekarang pun still dok tepon mak aku, tanya nak masak macamana, w/pun benda tu senang je..dan aku yakin, RAMAI yang macam aku,kan33???

jadi, buat anak2 dara kat luar sana, tak perlu lah khuatir kalau rasa diri tu tak reti masak ke apa.. keadaan mungkin berubah. yang penting kesungguhan kita nak belajar. tak guna ada ilmu memasak, pandai buat tu buat ni, tapi tak buat pun..kirim salam je lah..;-)  

dah dah..sebelum banyak lagi benda2 mengarut yang aku tulis, jom kita cuci mata tengok gmbr2 basi aku ni. aku  macam biasa, tak de sediakan resepi, cuma aku acknowledge kat mana aku amik, then sapa yang nak cuba, jenguk2 ke blog pakar2 memasak tu semua ye..dan satu lagi ingatan, memandangkan gmbr lama, so mungkin tak akan ikut turutan kejadian dan kelahiran mereka ye..
 cendawan goreng ngn yogurt..best..amik resepi umah Kak Nor
 taugeh goreng biasa je..
 yang ni agak bersejarah  jugak la. sebab dah 2 tahun kawen, ni baru aku masak ketam..hehe..ketam masak cili..resepi sendirik..
 blueberry and strawberry cheese tart, makan2 waktu raya haji baru ni..
 saja nak sakitkan hati dengan tunjuk filling nya..hahaha..
 kuih bakar kentang..sedap..resepi umah Kak Izzah Daud rasanya..kalau tak pun, umah Kak Nor tadi pun ada..ramai yang dah cuba..
 saje letak bijan banyak2, rangup dan wangi. cuma agak tak puas hati sebab kuihnya agak rendah.kena pakai loyang kecik sket la kot lepas ni..
 tarraa..Kek Marble Putih Telur. resepi kat My Resepi. ni dah kali ketiga buat. selalunya lepas raya aku buat, sebab banyak lebihan putih telur..hehe..kek ni memang guna banyak putih telur, dan 2 biji je kuning telur.
 tekstur kek macam padat sikit, tp lembut nyam3..
 and again, aku kena guna loyang lebih kecik, baru cantik tinggi kek..
 ni pulak Fruit Pastry Cake..pun dari umah Kak Nor. Kak Nor pulak dapat dari umah sape ntah, aku lupa.. Kak Nor buat lagi cantek la, dengan strawberry dan fresh blueberry bagai..kat tempat aku memang mimpi la nak dapt buah2 fresh tu.. kek ni aku buat dan bawak ke Shah Alam ari tu..saja menjamu perut sang suami..sedap kek nya, manis pun just nice je..nak buat memang senang je..
 Strawberry Cheese Cake..ni memang dah lama terperap..rasanya sebelum aku berbadan dua lagi..hahah..kejam tak? buat masa baru turun dari Cameron, sebab tu dapat fresh fruit tu..;-)
 ni rasanya antara yang terbaru aku buat. tapi menu tradisi la..Pulut Ikan Kering..jarang2 makan  ni memang menyengat kan..
 Kek Marble Shiela Mambo katanya.. sampia sekarang aku tak pasti apa kaitan si Shiela Mambo dalam ini cerita.. pengasas ke apa ek?pun diinspirasikan dari rumah Kak Nor. tapi, ramai jgk tukangmasak yanglain dah cuba..
 senang jugak nak membuatnya..adunan choc tu aku ikut macam dalam resepi, guna cooking choc yang dicairkan..rasa??THUMBS UP!!yummylicious..yang dah potong tu je yang aku punya. yang selebihnya tu aku kirim kat makcik aku yang nak balik kampung..bagi kat my beloved Nanny..tak tau la nenek aku dapat makan berapa keping je, yang lain dah kena ngap ngan ank cucu je..
next time boleh buat lagi la..sedap..suggested..cukup vanila dengan choc je..dulu pernah buat adunan oren dan choc, tapi rasanya kali ni lebih umphh.. dan selalunya kek aku suka letak almond flakes banyak2 kat atas, sebab kek jadi wangi sangat...dan rapuh masa suam2..

yang ni aku tak masak ye..nasi ayam dan bandung yang aku selalu makan time lunch..sedap, dan suka tengok bandung yang dia bancuh..berbuih2 lagi. dan part yg aku paling suka bila nak kacau sirap dan susu tu..heheh..sangat tak de kerje kan????

 apam kembang!! apam yogurt nama glamornya..sedap..nyaman..first time aku buat kembang mekar sejambak..pastu aku buat, dah senget benget pulak..hehe..rasa memang sedap..
 ni ayam padpet..aku tak sure ejaan betul ke tak.. ni masakan dari Thailand.. belajar ngan mak den..memang pedas..
 puding oren ni wat time ada kenduri kat kampung atok my hubby..tak tau nak buat apa, nak masak lauk2 kang, tak kena dgn selera orang lain pulak, so, aku pilih jalan selamat, buat je dessert..confirm semua orang makan kan..kejap je dah tutup kedai malam tu..hehehe..alhamdulillah..
 Nasi Lemak Sambal Sotong,, resepi ala campak2..hehe..buat untuk breakfast masa my hubby balik, tp tak ingat dah bila..lauk banyak ngalahkan orang anak 5 kan??
 Jappaneese Cotton Cheese Cake..sangat nyam3..sekali je buat, tu pun jenuh nak ngabiskan sebijik..sedap, cuma kena improve lagi. rasanya kek ni still berat. tengok orang buat tu ringan dan menawan je..
 sama jugak, Blueberry Cheese Tart - ada request from my friend..
tapai..ni bukan aku buat. aku tolong packing dan hantar je. my mom yang buat, sebab boss aku request utk majlis perkahwinan anak lelakinya. diorang pernah rasa tapai ni masa datang beraya kat rumah aku dulu. terus jatuh chenta la kot..hehehe..so, mak aku datang umah aku untuk siapkan tempahan ni..700 bekas..alhamdulillah..

Itu lah antara cerita ceritinya.. selamat menjamu mata yek.. kalau dipendekkan cerita, rasanya aku lebih 'in' dengan buat dessert macam kek, puding, tart, dll.. lauk pauk pun boleh, tapi sebab aku tak berapa sangat lauk2 yang berat (gulai, kurma, rempah ratus), jadi tak banyak eksperimen aku on that part..mungkin one fine day boleh,kan.. ada jugak mimpi mat jenin aku nak beli "Bread Maker"..tapi tak tau bila..dapat yang tu, wadduuhh..berathun aku tak payah makan roti Gardenia dah..hahaha..berangan la dulu ko tu ye..



notahati: semalam masa tengok Masterchef ngan en hubby, diorang masak chicken wing sumbat dengan isi udang ..ayam tu pun dah siap buang tulang..tetiba pakcik tu cakap "la yang, dah lama dah abang nak makan ayam xde tulang ni..abang nak esookk jugak makan chicken wing ngan isi udang ni..buat la yang.." - banyak cantik muka awak..dok rumah bujang ni, peti ais penuh dgn air kotak, air tin, potato wedges je pun, ada hati nak aku masak udang ayam segala yek..kirim salam!!!stakat roti dan biskut tin tu pun xde tulang jugak, bang oii...

No comments:

Post a Comment