Monday, November 12, 2012

Perbezaan sifat lelaki dan perempuan

31 Okt yang lalu, aku attended satu kursus.. best..thumbs up! walaupun mula-mula prejudis jugak, kot-kot mengantuk.hehe.. aku gi dengan staf aku, tapi dia balik ofis lepas register. aku memang tunggu sampai habis. memang la salah satu sebab booking kursus ni sebab jam latihan tahun ni tak cukup, tapi sebab dah lama cari peluang nak join kursus keibubapaan nih.. asyik baca buku je. hehe.. cuma slot yang petang tu, memang kena mengaku la, memang mengantuk! tapi, gigih aku habiskan jua..

okeh, nak cerita panjang,aku tak reti nak explain satu-satu. so, aku ada draf note yang aku salin. dan aku sukahati nak share dengan semua kat sini. kalau tak de sape jenguk pun, at least untuk rujukan aku di masa depan.. jom, sharing is caring!!

SLOT 1: KOMUNIKASI BERKESAN KE ARAH MEMBINA KELUARGA SAKINAH
SLOT 2: MEMAHAMI GENERASI Y
SLOT 3: MEMBENTUK ANAK-ANAKA SOLEH DAN SOLEHAH

dari semua ni, aku rumuskan je ye..kalau tak paham, buat-buat paham je la..

"Kursus Keibubapaan - Memperkasa Kemahiran Keibubapaan". Speaker lebih banyak memberi penekanan hubungan antara suami isteri, sebab dari hubungan suami isteri yang baik dan sihat, tentu dapat mendidik anak.. oh, lupa nak inform, speaker pagi tu adalah Pak Utih. bila aku google, femes rupanya Pak Utih ni. dan dari pendapat aku, sapa2 yang berminat nak jemput Pak Utih untuk program motivasi atau keibubapaan, memang ok sangat. dah, panjang sangat mengulas.. jom tengok:

Perbezaan peranan suami isteri adalah berdasarkan perbezaan kejadian manusia di dalam rahim ibu. kejadian lelaki dan perempuan berbeza, sudah tentu peranan dan sikap mereka juga berbeza.

SIFAT LELAKI vs SIFAT PEREMPUAN:
yang kaler purple tu sifat perempuan ye..
  1. lelaki suka control, suka mengawal sejak dari kecik lagi. sebab tu kanak-kanak lelaki suka main kereta control, lori, dan macam2 permainan yang mereka boleh control sendiri. sebab itu memang sifat azali mereka.. vs perempuan pulak suka dipuji, dibelai
  2. lelaki sukakan kuasa, suka dihormati. vs setiap perempuan dalam dunia ni mesti ada dream-home, atau rumah idaman. tak kisah la besar kecik pun, ikut kemampuan mereka.. dapat ke tak dapat, belakang cerita. tapi, impian tetap ada.. bak kata Pak Utih, "tak pe la bang, tak dapat beli rumah, dapat tengok katalog pun jadi lah!"
  3. mereka gemar dan sangat enjoy bila buat kerja tanpa dipaksa. kalau lelaki buat kerja, dia akan fokus dan mereka cuma akan ingat isteri hanya bila mereka berada di rumah!  vs perempuan suka fikir BANYAK benda dalam satu-satu masa. fikir pasal suami, nak suami jadi baik, nak suami hensem, fikir tarikh2 penting. perempuan ni, cintanya cuma 1 (SATU). So, rugi lah kalau sape2 yang kawen dengan wanita yang banyak kali putus cinta..hehe..
  4. lelaki gemar "cuba" menyelesaikan masalah, walaupun ada masanya tak selesai pun. sebab? mereka akan rasa bangga dan lega kalau dapat mencabar diri sendiri. dan hormon lelaki akan meningkat. hormon testosterone. hormon yang bagus untuk kesihatan dan kesuburan leleki! vs perempuan pulak, suka SHARE masalah, tapi tak suka orang yang cuba nak SELESAIKAN masalah mereka. kalau balik kerja, si isteri mengomel, membebel, bercerita semuanya pada suami, dengar sahaja. sebab dia cuma nak bercerita, meluahkan sahaja. bukan nak anda selesaikan!
  5. bayi lelaki sejak dari lahir suka tengok environment sekitar, suka lihat mesin atau mainan. vs bayi perempuan sejak lahir lagi suka lihat wajah orang yang datang melawatnya, mudah senyum bila diagah. sebab tu perempuan lebih cenderung pada sesuatu yang lebih kepada emosi.
  6. boy LOVES mistakes!! cthnya: kalau sesat jalan, JARANG sekali ada lelaki yang sukarela bertanya pada orang,kan?selalunya setelah didesak oleh si isteri atau dah memang sesat tak boleh nak patah balik ! suka sesuatu yang mencabar kononnya. but, girl TAKUT buat salah. that's why perempuan selalunya mendengar arahan sehingga selesai... kadang-kadang, belum lagi ke suatu tempat, dia dah survey beberapa orang, bertanyakan jalan ke tempat tu.. kan??
  7. otak lelaki? macam kuih talam. langsung tak ada kena mengena antara satu sama lain. antara santan dan gula melakanya! maksudnya, kalau dia fikir satu perkara, hanya satu itu saja la. tak de yang lain dah. meh nak bagi contoh. pernah tak kalau korang suruh husband belikan nasi lemak untuk sarapan? bila balik dia bawak balik apa?nasi lemak saja kan?  dan perempuan pulak otaknya macam kek lapis sarawak!! saling berkaitan ke sana ke sini.. macam corak kek lapis tu. sebab tu perempuan boleh berubah-ubah fikiran dalam sekelip mata! cuba kalau kita yang pergi beli nasi lemak, agak-agaknya apa lagi yang kita bawak balik?nasi lemak, kuih badak, donat dan roti canai, air teh tarik dan macam2!! betul tak?

menjadi satu masalah besar bagi lelaki, kalau:
suami: abang nak gi kedai, nak kirim apa?
isteri: apa-apa je la bang..
dan bila sumi balik, bawak roti.
isteri: beli roti je? tak de biskut ke? kuih ke?
hehehe..

suami lebih senang kalau:
suami: abang nak gi kedai, nak kirim apa?
isteri: mee goreng. kalau tak de mee, mihun goreng.
lega, dan bila suami balik, dah tentu2 yang isteri pesan tadi yang dia bawak balik.. selesai..

nampak tak? suami ni tak suka soalan yang memerlukan jawapan SUBJEKTIF! mereka sukakan jawapan OBJEKTIF. bagi arahan atau soalan, siap dengan pilihan jawapan. senang untuk mereka buat pilihan.. 

sebab tu isteri jangan berang kalau suami balik kerja:
isteri: bang, nak makan apa malam ni?
suami: ikut la, apa-apa pun tak pe.

lagi bagus kalau:
isteri: bang, nak makan apa malam ni?ikan masak taucu?ayam goreng?kari kepala ikan?ayam masak sambal?
suami: ayam masak sambal dan ikan taucu.

selesaikan?hehe..

ok, setakat ni dulu, nanti aku sambung untuk next entry..ok? apapun, nak bagi reminder ye, ini buka aku n ak mengajar, aku nak share je. sebab aku pun baru je belajar dan BANYAK yang aku pun baru tau dan SANGAT BANYAK yang aku tak tau lagi..jangan salah paham pulak.

daa..


No comments:

Post a Comment