Wednesday, August 25, 2010

marahkan nyamuk, kelambu yang dibakar..::

Huisshh..dah 3 hari penyakit yang paling ditakuti oleh umat manusia ni menjangkiti aku..MALAS..adduuhh...tak boleh nak tahan langsung!!!siap boleh chit chat kat YM lagi tuh..masa tgh chat ngan my fren Zati, suri tanya dia, setan ni tak kena ikat ke bulan posa ni hah?aku malas semacam je ni..dia kata, setan mmg kena ikat, tapi sebab dia dah train kita dari awal2 lagi..so, masa diorg kena ikat pun, MALAS tu dah jadi habit kita..wakakaka..tergelak sorang2 suri dibuatnya..betul la agaknya kan...kalau la boss aku tau aku tengah buat apa sekarang..hurrmmm....ampun boss!!!!!!!!!!

Oklah, tu baru intro je tu..baru2 ni satu kejadian amuk telah berlaku di rumah ku yang tak sebesar mana tu..amuk sorang2..huhu..mental ke suri nih?bukan la..lepaskan perasaan dari tekanan tu.. (cover baik..)..Tak tau la, rasa marah sangat..benda ni kalau dok pendam lama2 memang hazab la sket akibatnya,kan..tu kata orang2 tua la..orang muda macam suri ni tak tau la nak kata apa..kuikui..perasan..
Marahkan benda lain, benda lain yang jadi mangsa.. Tak tau nak lepaskan kat sapa..nak cakap kang, ada plak yang terasa..akhirnya..handphone ku yang dah serba daif tu K.O terus..sian dia..belum waktu berbuka pun, dia dah makan dinding..hukhuk..langsung rosak sound, coverage pun kadang2 ada,kadang2 tak de..full coverage?never!!skrin pun dah terkelip2 dah..nazaknya dia..nasib ko la..sebab ko je yang ada kat tangan aku masa tu, nak buat mcmana..sorry ye Mr. Black..Dah 8 tahun si Black tu berkhidmat kat aku..sejak alam pengajian, sampai la dah kerja, dia tetap setia..menghubungkan aku dengan sesape saja yang aku nak..tak kira dekat @ jauh, siang @ malam.. Sepanjang tempoh tu, macam2 kecederaan yang ko alami..terjatuh la,tercampak la, termasuk dalam air la..Sekarang ni aku cuma boleh berSMS je..padan muka aku kan..Tapi, ko jangan jeles kalau ko akan ada pengganti yang baru nanti ye..Apapun,jasa ko pada aku sapanjang hayat ko tak kan aku lupa kan..Mr. Black, ko pernah menjernihkan hubungan yang keruh, ko sering menamatkan kerinduanku pada seseorang, dan ko juga pernah menyatukan dua hati.. terima kasih atas segalanya..

Panjang betul slot penghargaan suri untuk handphone sulungku itu..Mungkinkah dia sering  menjadi mangsa keadaan kemarahan manusia? Selepas kejadian tu, suri sering terfikir tentang peribahasa indah tu.."marahkan nyamuk, kelambu yang dibakar.." Suri sedar, perkara ni banyak kali terjadi dalam hidup suri..Dan ada satu lagi kejadian antara suri dan hubby..yang jugak berlandaskan peribahasa itu.. Sebab sikap masing2, marahkan hal lain, yang lain pulak jadi mangsa..sape yang jadi nyamuk, dan siapa pula yang jadi kelambunya??hhhrrmm....Lepas kejadian tu, kitorang bincang2 balik..Abang warning2 manja pesan kat suri, benda ni tolong tulis kat dalam blog tu, biar beringat sikit lain kali..semua cite kat blog, kalau yang ni ayang tak tulis, jaga ayang..Berkali-kali dia pesan tuk publish kan cite tu..Apa-apa je la..

Citenya gini, pada satu hari, balik dari Penang..dalam kete tu terjadi lah perang saudara..kecik je..tapi aku mmg suka besar2kan..terus tak bertegur sape.. diam je..suri harapkan dia akan tegur, say sorry or something else..tapi tak pun..sampai lah aku ni tersengguk2 tertido.. masa tu semapt jugak terpikir, duit cash memang tak de..langsung tak de..last sekali guna masa bayar  beli Big Apple tadi..tu je..dalam wallet abang pun suri tengok mmg tak de langsung..So, tak pe la..suri ingatkan dia nak berenti kat R&R mana2 tuk widraw duit..tapi tak pun..dah sampai SP, dah sampai Gurun..tak berenti pun..lantak la..tak nak tegur kan..biar dia..malas aku nak ingatkan dah pasal duit tu..jahat tul aku masa tu..derhaka ke?tak kot..

Sampai la nak keluar plaza tol A.Setar..suri tanya dia "Abang ada duit tak nak bayar tol?"..Muka pun dah lain macam dah.. Dia tak cakap apapun..pastu terus stop kete kat tepi jalan..dua-dua orang dok geledah kete, cari kot2 ada duit terselit kat mana..kutip semua duit syiling yang ada kat dalm kete..kat dalam purse, kat dalam wallet..handbag suri pun abis ditunggang, selongkar abis2an!!kalau tak silap suri, harga tol RM12..dalam purse ada 4-5 inggit duit singgit, pastu dalam tempat syiling tu ada sikit..kat tepi pintu kete tu ada sikit, pastu korek merata2..nasib baik cukup..Mmg takut kalau tak cukup...tapi siap ada balance lagi..20sen!!! Lawak gila masa part bayar kat budak tol tu..selamba je kuarkan segenggam syiling!!5 sen pun ada..lantak la..jenuh la dia nak kira.. Marah agaknya, abang tak cakap langsung dengan suri..suri je la yang dok pokpekpokpek..sepatah pun dia tak layan.. Pastu, boleh pulak dia gi masuk lagi tol lain..Bila nak kuar tol Jitra, baru teringat..mana ada duit nak bayar tol!!! Dia punya la menjeling..la..aku jugak ke yang salah????Abang cakap sebab suri tak bagitau yang duit tak de, sedangkan suri tau..Nasib baik sempat patah balik, u-turn sebelum tol..Tu pun kat celah2 kon oren tu..hhhmmmmmmmm....

Suri ni macam biasa la, tak berenti lagi mulut..Sampai la kat umah..Sape nak pujuk ni?

Ok la, kita ngalah la..penat,ngantok, lapor, sume ada..lagi dilayan, aku gak yang kebulur nanti.. Bila dah ok tu, terus hubby aku banyak mulut..dia salah kan aku jugak!!Katanya "nape ayang tak gtau abang?ayang tau kan abang tak de duit?tadi ayang sendiri yang dok pegang wallet abang..ada 20 sen je..Abang tak tau ayang ada duit ke tak..nape diam je?tak malu ke?kalau kita tak cukup duit nak bayar tol tadi, nak buat mcmana?nak kena cuci toilet kat tol tu dulu?saja nak kenakan abang.." Aduuh...dia pun sama..nape tak nak cakap ngan aku masa kat dalam kete? sebenarnya mmg aku ada niat nak ingatkan dia suruh berenti kat ATM Machine, tapi sakit ati sebab dia tak nak cakap ngan aku, aku biar kan je..kononya "Biar padan muka dia"..Tapi aku tak pikir ke kalau dia kena, aku pun mesti kena, sebab aku dok dalam kete yang sama!!! Bukan main lagi la aku dok defend diri sendiri..tapi dia tetap tak caya..Teruk!!Dah tu, dia tu, dah tau tak de duit, nape gi masuk plak tol yang kedua tu???Tu lah, marah2 sangat, sampai tak sedar apa yang dia dok buat..

Last2 sekali, apa nak kata..gelak je la..semapt lagi dia perli aku "dok kat umah ni gelak la..kalau kena tahan kat tol tadi macamana?" Nak je aku jawab "abang kan ada..abang mesti tolong ayang.."

Untuk insan yang bergelar suamiku itu..this story upon ur request..Pasal kejadian tu, ayang mintak ampon ye..jangan marah2 lagi..;-)

No comments:

Post a Comment