Wednesday, June 20, 2012

Oh Pak Guard..anda cerminan sesebuah jabatan!!

yup, kedengarannya agak serius.. tapi aku percaya hampir semua dari kita pernah melalui situasi ini.

bila nak masuk satu-satu pejabat (tak kira swasta atau kerajaan), sampai kat pagar kita di'hidang'kan dengan Pengawal Keselamatan (atau lebih  fofular dengar panggilan manjanya Pak Guard atau Mak Guard) yang mukanya ala-ala mcm tak makan pagi, mcm tak cukup tido, mcm kucing hilang anak, atau terlebih expose, dah mcm baru lepas telan kala jengking, dan ada jugak yang mengalahkan apa lagi menyombongnya..aduss..kacau mood orang pagi-pagi kan.. kalau tengahari pulak, cuaca yang panas bertambah membahang dibuatnya..


dan macamana pulak kalau bila kita sampai atau lalu je kat kat pintu pagar atau kaunter kat pintu masuk, Receptionist @ Guard tu senyum SEKURANG-KURANGNYA, tanya kalau perlukan bantuan atau sekadar mengangkat tangan, sebagai tanda mengalu-alukan kehadiran kita ke tempat mereka. Tak kira lah samada kita sebagai pekerja di situ, atau sebagai tetamu, dan lebih besar kesannya kalau kita sebagai pelanggan di tempat itu..dan tak salah jugak rasanya kalau aku nak bagi idea, tak payah senyum, tanya, atau angkat tangan pun tak apa, asalkan tak tunjuk air muka yang tak semenggah tu..menjeling je kejenya (penuh feel aku).. tentu berbunga-bunga perasaan bila disapa dengan cara yang sepatutnya. aku percaya kita semua tak minta untuk dilayan berlebih-lebihan, cuma seperti yang dah disebut tadi, cukup sekadar kedatangan kita dialu-alukan. tanpa mengira siapa kita!! ini tak, kalau tau VIP nak datang, barulah nak eskot la, mengiring la, pasang lagu la, senyum selebar yang boleh..kalau yang tak tentu sapa ni, muka tak seberapa je yang ditayang. sorry, aku bukan nak hina atau mempertikai anugerah Tuhan terhadap rupa paras seseorang, tp kita yang membentuk personaliti kita,kan? wajah biasa2 pun, kalau senyum dengan ikhlas lagi cantik dari orang yang muka cun melecun tapi nak senyum pun ikut time..senyum bukan kena bayar pun, cek oi..

ok, camana? pernah terkena dengan situasi di atas?of kos kan.. tak kira kat mana..kat pejabat, kat kedai, kat plaza tol dan sebagainya. aku sendiri selalu jugak. dan boleh kata setiap hari sebab nak masuk pagar UiTM kan ada Guard oppss, sekarang dah digelar Polis Bantuan UiTM yang bertugas.  bagi yang mengadap perkara ni setiap hari, larat ke bila setiap hari kena tengok  yang menyambut kita dengan muka muncung sedepa, berdiri pun layu je..orang tua kata macam orang patah pinggang.. tambah lagi kalau yang duduk tu, lagi tak tengok orang la.. lagi best kalau abang kakak kita yang segak dengan uniform ni bersemangat sikit, senyum, angkat tangan.. kalau kita budayakan macam tu, aku rasa orang yang datang tu pun tak la berkira sangat nak membalas senyuman atau mengangkat tangan semula.. macam aku sendiri, ada masanya geram jugak dengan mereka (bukan di UiTM je), tengok diorang 'buat muka' je sambil angkat tangan, aku buat tak nampak je. jauh sekali nak senyum balik. dalam hati terdetik jugak "padan muka hang, angkat tangan sorang2".. teruk betul aku.. hehe.. sebab bagi aku, apa jugak alasan, orang yang datang ke tempat tu bukan nak tau apa masalah kita kat rumah, apa mood kita hari tu.. tak kira apa yang jadi disebaliknya, tetap kena profesional.. tak jatuh martabat kita kalau senyum pada orang.. tak turun pun pangkat kita kalau bertegur sapa dengan orang.. ketegasan tak terletak pada sombong takburnya kita..;-)

hencem kan..ngee..

jadi, sebagai seorang pengguna, aku rasa kita semua berhak dapatkan servis yang baik. sekarang aku bercakap dalam konteks aku sebagai pekerja. datang kerja setiap hari,  tengok orang yang menyambut kita kat pagar tu semacam je..huh, pagi2 lagi nak nak mengomel, nak komplen.. tak best la, kan.. apatah lagi kalau kita yang jadi 'orang luar' atau tetamu kepada sesebuah organisasi, terus berfikir berkali-kali nak terus berurusan kat situ lagi atau tak.. tengok, sikit je yang menyakitkan hati, kesannya, organisasi tu yang kena tanggung.. ada masa aku sampai terbayang-bayang nak hantar orang-orang yang tak reti berbudi bahasa ni gi personality training!! (gigih pulak ko nak pikir hal diorang nih..)

aku rasa kita jugak selalu berdepan orang-orang macam ni kat banyak tempat,kan. aku hairan kenapa mereka memilih untuk berada di 'front counter' atau di bahagian servicing kalau tak bersedia untuk berkhidmat? ingatlah, senyuman anda benar-benar membantu setiap orang yang datang.. dalam pada dok mengomel kat sini, aku jugak selalu ingatkan anak2 buah aku, student tu pelanggan kita. so, mesti bagi servis terbaik. yang datang kat kita tu tentu yang ada masalah, pasti ada yang nak ditanya, mesti ada yang mereka tak tau.. mereka dah datang tempat yang betul, jadi tanggungjawab kita untuk bantu diorang.. cuba kalau kita dilayan macam tu, hangiiin jugak kan??

apapun alasan, front counter people play big responsibility in the organisasion.. atau dalam bahasa mudahnya, sapa2 yang berada di pintu-pintu masuk, di kaunter-kaunter, andalah cerminan kepada isi kandungan di dalam bangunan yang anda duduki.. ye, sebab orang akan berjumpa anda dahulu sebelum boleh jumpa dengan bos kecik, bos besar, dan semuanya.. orang akan melalui anda dulu sebelum berurusan dengan bos-bos untuk projek yang mungkin hasilnya JUTA-JUTA.. yang untung siapa? yang akan dapat bonus siapa? yang akan dapat pahala jugak siapa? jom kita sama-sama renung-renungkan..

baby ni buat muka ketat pun still comelkan.. kawan aku kata, baby mmg default comel..hehe..



notahati: senyum tak payah bayar pun kak bedah oii.. ye, aku penjawat awam..tapi, terpaksa aku akui, banyak bezanya PR warga private dan gomen nih.. ;-)


2 comments: