Thursday, August 2, 2012

i'm sorry, Medina..

Gile aah.. kat ofis aku dah pasang lagu raya !! ngalahkan pasaraya pun ada gak. ni menambahkan tahap kemalasan nak bekerja je ni. yela, jiwa raga dah kat kampung.. macam suami aku la kot.. raya ni kat kampung dia.. hehe.. tak de la, tak kisah la kat mana pun, asalkan bersama dengan orang-orang yang kita sayang, kan? tapi kalau asyik kampung dia, KISAH la jugak.. hihihi.. aku teringat ada seseorang pernah cakap kat aku, tak pe raya kat mana. kalau sampai turn dia, kita balik kampung dia. bila dia seronok, kita pun mesti seronok. apa salahnya bergilir,kan. aku tak tau macamana orang kat luar sana, cuma bagi aku sepatutnya dalam zaman kita sekarang dah patut ada suami isteri yang bertengkar semata-mata nak balik kampung mana time raya ! elok elok nak bergumbira di hari raya, dah bermasam muka pulak.. 
sudah-sudah, jangan melalut.. kisah sebenarnya..

MEDINA JATUH KATIL..
Yup, saya tau.. masti banyak mulut-mulut yang muncung sambil jeling mata dan geleng kepala lat aku, kan ?? kejadian maha ngeri tu berlaku pada Sabtu, 17 Julai 2012 jam 12.30 tengahari.. tobat ingat sampai  mati..huhu.. waktu aku tengah bersiap-siap nak pegi kenduri ofismate aku. Medina dah siap, tinggal aku nak pakai tudung je lagi. letak dia kat atas katil, aku bangun, pusing, dan sampai kat pintu bilik.. gedebuk!! aku pusing, Medina dah tersungkur kat bawah, mengiring.. yang nasib baik sikit sebab ada karpet getah yang gambar Upin Ipin tuh !! tapi, aku memang rasa bersalah gile. terkejut, semua ada.. Medina menangis tak hengat. tu first time kot aku dengar dia melalak gitu. menangis macam marah je.. sakit benar. memang sakit.. huuhh..luruh jantung wei.. tak pasal-pasal aku pulak yang join melalak dengan dia. 

call Daddy Medina. marah la nak marah pun. nak cakap apa lagi. memang salah aku. cuma aku tak sangka dia bukan setakat tau meniarap. tapi dah boleh bergolek 2-3 kali. sebab aku ingat masa aku letak tu, jauh dari hujung katil. cepat betul dia bergolek. tiba-tiba dah sampai bawah . memang aku mengaku yang aku tak sendal dengan apa-apapun kat katil tu. bantal ke apa, memang tak. sebab aku tak tau dia dah boleh bergolek. sebelum tu dia meniarap pun sebelah je. tak reti nak  meniarap ke sebelah kiri. ambik kau.. fast learner betul anak aku.. aku cepat-cepat check kepala, teling, hidung dan semua tempat takut ada luka, lebam atau berdarah.. tunggu jugak takut dia muntah-muntah, tapi tak de. aku perhatikan jugak dia minum susu. so far ok je. alhamdululliah semua ok.

hasilnya: 
  • aku terus cancel nak gi kenduri tu walaupun Medina dah cool down. sebab aku tak bawak dia, nak gi hantar rumah BS je kejap. so, memang tak sanggup nak tinggal dia kat orang lepas aku dah biarkan dia jatuh !! very guilty sangat-sangat..
  • Medina tak nak masuk bilik tu.. huhu. aku teringat masa bawak dia tindik telinga. lepas kena tindik , terus tak nak masuk kedai tu.. so, Daddy assume benda yang sama. untuk sementara, aku tak bawak dia masuk bilik. just bentang toto kat depan, golek-golek kat situ je.
  • hari tu Medina tak nak tido sendiri atas tilam. cepat terkejut. tido pun kejap-kejap je. sian dia..
  • sampai ke petang dok ngendeng dengan ibu je.. dah malam baru sedar aku tak makan apa pun lagi.. lapo..
bangun tido petang tu, nampak Medina dah kembali ceria. gelak-gelak. aku pun tak tau apa perasaan dia. confirm trauma lagi. dah tak pecaya kat aku agaknya ek.. aku sendiri pun tak percaya kat diri sendiri. ini kan pulak dia. pantang bunyi sikit, aku yang terjerit..  terbayang-bayang saat aku tengok Medina terjelepuk kat lantai.. ibu mintak maaf sangat, Medina.. my bad..

aku google info, Dr. Saiful Bahri, Pakar Kanak-kanank. jom aku share sikit, untuk ingatan kita bersama..

BAYI JATUH KATIL

Pada umur anak 5 bulan ke atas si manja anda sudah boleh bergolek2 jadi perlu pengawasan yg lebih supaya si manja anda tidak terjatuh.

Jika si manja anda terjatuh tanda2 berikut perlu di pantau dan jika terdapat tanda2 tersebut perlu membawa anak berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

1. Anak pengsan selepas terjatuh
2. Terdapat darah / cecair jernih keluar drp hidung atau telinga selepas terjatuh
3. Muntah2 memancut
4. Anak tidak aktif seperti biasa
5. Tarik atau sawan (fit)
6. Lebam pada bahagian belakang telinga
7. Perubahan fizikal spt muka herot ketika menangis, lemah bahagian anggota bdn spt tangan atau kaki
8. Tidak stabil semasa berjalan

Semua tanda2 yg dinyatakan perlulah diperhatikan terutamanya dlm tempoh 24 jam selepas terjatuh. 


pesanan dari orang bersalah - jom lah kita tingkatkan kualiti kesalamatan untuk anak-anak kita, tak kira di dalam atau di luar rumah. sungguh, malang memang tak berbau !! baru sedar rupanya baby ni sangat cepat belajar,kan. semalam kita tengok dia baring, siap duduk dalam bedung lagi. tengok-tengok dia dah boleh berpusing, dah boleh meniarap, dan macam-macam lagi..

untuk Medina, i'm sorry sayang..

notahati: sekarang asal Medina kat katil je, maknya pasang kubu pertahanan !! bantak disusun dah nak sama tinggi dengan dinding !!


No comments:

Post a Comment