Tuesday, February 19, 2013

27 weeks dan ragam Nina

hari ni genap 27 minggu usia adik Nina, mengikut perkitaan doc.. hopefully betul lah. baby dah mula aktif bergerak, almost all the time. sebab kadang-kadang terjaga tengah malam Nina nak minum, terasa baby pun join sekali. tido terlentang? aduh, amat menyeksakan.. terutamanya bila nak bangun. terpaksa mengiring dulu. nak pusing mengiring pun mak aii.. 

tempat bersalin?so far Hospital UMRA masih dalam favorite list. walaupun masih dalam kira-kira untuk mencuba nasib di tempat baru, kalau ada yang bersesuaian.. agak tertarik dengan Hospital Sg. Buloh jugak, tapi baca ada jugak bad view tentangnya. yang paling aku risau sebab aku ceaser masa lahirkan Nina, dan dalam tempoh yang singkat nak bersalin lagi. sepanjang check up dekat Arau pun tak sanggup menahan telinga dengar kena "bising" sebab jarak yang rapat. sekarng UMRA yang ada record lama aku. so, they all lagi tau la kot. itu anggapan aku la. tapi, kalau bersalin kat gomen, jimat sikit duit boleh berbelanja ke lain!!! cuma yang paling tak best sebab husband tak boleh masuk sekali dalam labour room. Hospital Sg. Buloh katanya suami boleh masuk, tapi bergantung pada keadaan. maksudnya keadaan tak sibuk atau kelam kabut masa tu. erm.. tak boleh nak jangka tu. dan di PPUM pulak, dah confirm husband is not allowed. siap kena tunggu kat lobby tingkat bawah ! sadis pulak aku memikirkannya..

yup, waktu Nina pun Daddy tak dapat masuk sebab last minute decide for emergency operation. tapi ikut prosedur awal, untuk bersalin normal, boleh je masuk. so, dari start aku kena induce sampai ke malam, memang Daddy ada dengan aku setiap masa, kecuali time dia gi solat je. makan pun idak, sebab akuk takut tinggal dengan orang lain..hihi.. (a big THANK to Daddy)..

apapun, aku cuma doakan dipermudahkan segala perancangan.. mana yang terbaik la kan.. 

perut dah membesar, sama macam Nina jugak. jadi sekarang aku memang cepat sangat letih. sebab tu balik keje rasa macam nak rehat sepuas-puasnya.. walaupun kerja rumah menimbun..haha.. dan sekarang ni Nina lain pulak perangainya sebab selalu je nangis, tanpa sebab! siap merengek-rengek yang aku tak tahan tu. sebab aku memang kurang gemar dengar budak menagis ni.. cepat je nak menyinga. tambahan pulak kita pun penat, otak tak switch off lagi keje-keje kat ofis. dia pulak menangis tak tau sebab apa. memang menguji kesabaran. kat ruang tamu aku tu pulak kipas slow yang teramat-amat. aku assume dia panas la kot. tapi, bila aku kipaskan dia manually guna kipas tangan dia still merengek, buntu. aku letak bawah, dia nak duduk kat aku. duduk kejap, dia nak turun. semua tak kena. sudahnya, aku mula nak menengking. yes, i'm a bad mom.. aku rasa aku ni layan dia macam orang besar pulak. macam la dia paham apa yang aku tanya. dan dia pun bukan boleh bagitau pun apa yang dia nak. 

yang menambahkan tekanan sebab aku terfikir kot-kot dia sakit ke, tersalah makan ke, lapar ke.. sebab kita tak tau kan..  bingung betul. macam petang semalam, dia menagis tak berenti. sampai aku  tak boleh nak buat keje apa langsung. masuk dapur, dia ikut. main kejap, dia nangis. tak tau marah kan apa.. sampaikan dia tertido kepenatan. tu pun kejap-kejap terjaga.. sampaikan kitorang dinner pukul 9.30 sebab keje memasak tergendala. selalunya bila dia nangis dan nak berdukung, dia nak dengan aku je. tu yang aku lagi la  cepat nak jadi naga. bila dia tido, aku pulak yang tersentuh, mula la menyesal dan mintak maaf bagai. sebab bila dia dah tido, kita boleh rileks siket dan jiwa tenang. waras sikit la.. menyesal pun ada marah dia, tak sabar dengan dia. tapi aku memang tak boleh nafikan sebab aku penat dan tertekan.. sebab tu kot Nina jadi mangsa. i'm sorry Nina. bila bayangkan aku marah dia, bila dia sepahkan rumah, aku marah dia menangis tak bersebab, tapi dia still datang dan pegang kaki aku.. atau pun datang sendeng-sendeng kepala dekat aku..ermm, luruh jantung dibuatnya..

Nina, i wish i could be a good mother for you.. mungkin suatu hari nanti.. and if one day Nina baca blog ibu, ibu minta maaf kalau ibu tersilap cara mendidik Nina.. i love you..





No comments:

Post a Comment