Monday, March 25, 2013

Marah tapi sayang

satu kursus yang aku hadiri dah agak lama. sebulan yang lepas kot. speaker Ustaz Norazman Amat, yang pasti memang best. CEO Pusat Kaunseling dari Majlis Agama Islam Negeri Sembilan. kelakar dan memang tak mengantuk langsung sampai tengahari..


antara tujuan utama adalah untuk mengajar cara-cara nak menangani dan mengurus marah. sape yang tak pernah marah dalam hidup dia? dan sapa pulak yang suka dimarahi, kan?? samada di tempat kerja atau di rumah, lebih kurang sama je aplikasinya..

ada 2 slot bertajuk "Marah bukan untuk dihapus, tetapi untuk diurus" dan "Saya bijak mengurus marah". selain tu, para peserta juga diberi nota dan ujian-ujian untuk menguji  tahap kemarahan dan sikap kita..

antara nota yang sempat aku salin:

  • isteri yang mampu mengawal marah dan sentiasa tenang tidak akan menimbulkan persoalan-persoalan yang lain. sebagai contoh, seorang isteri tengah tunggu suami balik kerja. dah lewat malam dan si suami masih belum sampai ke rumah. pada waktu yang sama, si anak kecil datang merengek-rengek mintak nak makan, susu, dan sebagainya. tak pasal-pasal anak pulak yang kena marah sebab bising dan macam-macam. anak lari nak masuk bilik, nampak kucing dok menggesel di kakinya. sebab kecewa dimarahi ibu tadi, anak kecil tu menyepak pulak anak kucing tu. tak pasal-pasal. dan bila suami dah balik rumah, si isteri teruk bertanya macam-macam soalan. mula meleret-leret sehingga menimbulkan persoalan lain pulak. cemburu, syak wasangka dan sebagainya. rupa-rupanya kereta suami tu rosak di kawsan yang tak de coverage, menyebabkan dia tak dapat menghubungi si isteri. balik dalam keadaan penat dan lapar, isteri pulak bising dan menuduh yang bukan-bukan. 
  • suami isteri ni ada aura yang kita jarang sedar. jadi, kena selalu hantar gelombang positif kepada pasangan masing-masing. misalnya, suami tengah marah / moody, cara paling positif yang perlu isteri buat ialah : Diam.Sama juga dengan suami, bila isteri marah atau merajuk, buatlah sesuatu yang positif, samada diam atau memujuk bila kena waktunya. jangan lah buat-buat tak faham dengan harapan semuanya akan selesai sendiri nanti. sebab, bila perkara kecil yang selalu diabaikan, makin lama akan menjadi isu besar yang tak pernah kita sangkakan! ini semua sebab selalu memndam rasa. bahaya sangat..
  • usaha untuk menjadikan anak yang dengar kata, selalu bacakan Surat Al-Fatihah 7x dan Surah Taha ayat 1-6 dan tiupka di ubun-ubun anak semasa mereka sedang tidur.
  • untuk mengurangkan sifat marah, rajin-rajinkan baca Quran

yang lain tu banyak mendengar je sebab tertarik dengan cara penyampaian ustaz tu. lagipun kejap-kejap gelak, mana nak sempat menulis pun..


 arahan: cuba jawab SEJUJUR yang boleh..hihi.. yang ni aku dapat skor 10/15..

 audit stress : skor aku 58
 dan resultnya.. aku mempunya tahap stress yang TINGGI !!! yang mana aku harus ambil inisiatif untuk mambincangkan stress dengan orang atau kaunselor..huhu.. bahaya neh..

skor aku : 76 
penerangan: bagi skor 51 hingga 100 ialah seorang yang tahu bila akan marah. dan tahu sebab-sebab yang boleh membuatkan dia marah. walaupun tahu, dia ettap cenderung untuk memilih marah sebagai satu tindak balas. orang ini perlu lebihbelajar untuk lebih tenang, mengurus perasaan secara diri anda sendiri. - rasanya TEPAT untuk aku.. sebab bagi aku, ada masa memang perlu marah, untuk menyampaikan kepada orang lain maksud hati, daripada asyik bersabar dan redha tetapi dalam hati dah parah..kuikui..

dan yang terakhir, antara waktu-waktu yang MUSTAJAB untuk berdoa : 
  • malam Jumaat
  • di tengah malam
  • pagi sebelum masuk waktu Subuh
  • pada malam hari raya
  • ketika di antara waktu azan dan iqamat
dan pesanan yang ustaz tinggalkan, Allah pasti akan makbulkan doa hambaNya yang ikhlas.. In shaa Allah..









No comments:

Post a Comment