Tuesday, December 9, 2014

sharing is caring : carrot cake in da house..

ok fine, cukup-cukuplah menangguh ezan oii.. hihi.. nak update blog, tp tertahan-tahan sebab dok buat kerja lain. ni ada masa sikit, kita share sekejap ye..

baru-baru ni aku ada buat Carrot Cake. Sebenarnya aku jenis yang tak suka makan buah-buahan yang dimasak. contohnya apple cake, upside down pineapple cake, atau ada yang masak lemak ikan, masukkan timun atau nenas. tak tau kenapa, tapi rasa macam tak kena je kan. 

kebelakangan ni aku dah slowly cuba makan pie. apple pie, blueberry pie. frankly speaking, McD's pie is the best. jadi, bila menjenguk ke blog Kak Yani (The Kitchen Guardian), aku tengok dia ada buat Carrot Cake, dan terus copy paste resepinya. semua bahan dah ada kat rumah, so let's try it out !

Mama Dorosh's Carrot Cake 

Ingredients
1 1/2 cups sugar
1 1/2 cups corn oil
4 eggs
2 cups flour sifted with: 2 tsp baking powder, 2 tsp soda bicarbonat, 2 tsp cinnamon and 1/4 tsp salt
3 cups packed grated carrots
3/4 cups walnuts
1/2 cups raisins

Method
Preheat oven at 160C.
Prepare two of 9 inches cake tins. Grated carrots. Chopped the walnuts (no need to roasted).
Sift the flour, baking powder, soda, cinnamon and salt. - aku ayak 2 kali, kek jadi lebih gebuss..
Beat oil and sugar, and add vanilla. Add eggs one by one until batter well incorporated. Add flour mix in 3 additions, fold till well mixed. Lastly add carrots and walnuts. Devide equally into the cake tins and bake for about 40 minutes.

Tambahan:

Yang aku buat, raisins tu gaul dalam adunan tepung yang dah diayak dulu. Petua ni from my late grandma. Untuk mengelakkan raisins tu 'jatuh' atau berkumpul kat dasar kek bila dah masak nanti. Sebab raisins tu berat,, so salut dengan tepung dulu. nanti akan lebih rata di dalam kek. alhamdulillah, setiap kali buat kek yang guna raisins, aku selalu buat macam tu. dan, sape2 yang tengok channel 727, Giada pun bagi petua yang sama untuk buat muffin !! 

Untuk pertama kali cuba, aku cuma buat setengah dari adunan di atas je, sebab takut tak habis. Memang sesuai buat setengah je untuk aku sebab dapat banyak jugak. Aku buat dlm papercups, senang nak makan. Nak senangggg je kan...

Ni la hasilnya..


Carrot cake selalunya digabung dengan toping Cream Cheese Frosting. Boleh cuba mana-mana resepi frosting yang korang suka ye..

Nina dan Imran asyik makan frosting nye aje,. Tak pe nak, mak ko habiskan keknya ye.. Mak ko memang penyanyang.. Kikikiki..




No comments:

Post a Comment