Wednesday, September 19, 2012

Medina 7 bulan

Yeaayy.. 7 bulan sudah.. eh, 7 bulan seminggu.kuikui.. tadi bawak Nina gi Klinik Faizah, untuk regular check up, plus ada beberapa soalan yang ibu bawak utk dijawab oleh puan dokter !hehe.. nak dapat buat appoinment pun susah. sebelum ni boleh through phone je. ni nak kena ke kaunter pulak. so, sehari sebelum tu, terpaksa ke Kangar semata-mata nak buat appoinment. buang masa kan? tak pe lah, nak buat macamana. kalau tak, aku tak kisah sangat jumpa Dr. mana, cuma kali ni sebab ada hal-hal keperempuanan sikit, memang request untuk jumpa Dr. Faizah sendiri.


Alhamdulillah, dapat consultation session yang memuaskan. maybe sebab sampai awal, sebelum Dr. sampai lagi, then tak ramai lagi time tu. dalam ramai-ramai yang buat appoinment, kami je paling sampai dulu. so, meh aku jot down sikit info yang dapat tadi tentang progress Nina, sebelum aku lupa:

  • berat Nina 6.1 kg, naik 100g from last month. yang ni lama bincang dengan Dr. sebab increment weight dia agak slow.
  • tinggi 65 cm, naik 2cm.
  • lilit kepala 45 cm, naik 2 cm.

ok, pasal berat badan dia pulak.. Dr. tanya tentang susu dan makanan dia. susu ok, cuma pasal alergi makan tu nak kena monitor lagi. tak pasti apa yang dia betul-betul alergi. ada baby alergi Gluten, salah satu bhan yang terkandung di dalam gandum, oat atau roti. cuma aku harap Nina tak sampai tahap tu. tapi bila makan ready-made food, mestia lergi. kecuali puree jenama Heinz, yang dalam botol kecik tu. yang tu dia ok.  Dr. cakap, baby ni sebab-sebab kecil pun boleh bagi effect pada weight dia. demam sikit, selsema atau pun sebab alergi yang membuatkan berat badan tak naik, dan kadang-kadang semakin menurun. Pada aku, memandangkan Nina tengah selsema sekarang, aku rasa tu tak bagi effect pada berat dia sangat sebab berat dia memang slow dari awal-awal dulu lagi. pasal alergi tu aku tak pasti. Selain tu, mungkin jugak badab baby tu yang tak boleh menyerap zat-zat dalam makanan yang diberi. mungkin ada sebab-sebab dalaman. pun aku tak pasti. 
ni masa first detected dia alergi. malam raya weii.. mak sendu abis !! ni tak nampak sangat sebab dah surut.


suggestion from Dr.:
  • start bagi Nina makan protien jugak. such as daging ayam, ikan, dan tenusu. makanan ni ada sumber body builder, yang mungkin boleh naikkan berat badan. sayur dan buah2 bagus, cuma untuk tambah berat, aku kena start bagi dia makan berat sikit. but, AVOID seaffod dan telur dulu ! sebab itu antara alergi utama pada manusia.. suggestion from Daddy - bagi makan sikit2 tapi kerap..ok, NOTED..
  • perbanyakkan minum susu. maksudnya, bukan tunggu dia mintak, nak tido atau menangis je. selalu offer baby untuk minum. a bit problem for me is : Nina ni bukan jenis yang semua dia telan.. kalau time dia tak nak, bagi apapun dia tak nak. so camana nak bagi dia minum kalau dia tak nak? mode: confius mom..
  • kalau dia alergi, standby ubat makan dan sapu. sebelum ni aku tak pernah bagi makan ubat alergi, sebab ramai yang cakap baby below 1 year tak boleh consume byk ubat-ubatan. sebelum ni aku guna krim sapu je. lagi pun alergi Nina tak lama sangat, kejap je hilang. BUT, sekali naik tu, merah abih dan aku tengok pun dah tau gatal yang amat..
  • Dr. galakkan aku bagi dia supplement and multivitamins. tambah dalam makanan atau bagi directly pada baby. aku mintak Dr. tu bagi terus la vitamins yang sesuai, senang. kalau aku nak pergi beli, kang buatnya tersalah pulak, naya je,..
  • Dr. suruh aku monitor untuk sebulan dulu, macamana berat badan dia. kalau ok, alhamdulillah.. Dr. tu kalau boleh tak nak refer Nina ke Pakar Kana-kanak sebab nanti check up tu agak tough. nak kena ambik darah, uji najis, dan mcm2.so, kita try cara biasa dulu. hopefully anak ibu improve..!
 hasil dari Klinik:
  • ubat selsema / alergi untuk Nina
  • vitamin untuk letak dalam makanan Nina
  • vitamin syrup u ntuk direct feeding Nina
  • ubat batuk + selsema +demam untuk ibu.. and ibu jugak dapat MC for 2 days!! but, very sad sebab still kena work, tengah musim pilihanraya kampus.. gile busy bee.. huarghh..


let's check it out apa yang anak ibu dah pandai buat sekarang:
  • nak kata merangkak, tak merangkak betul sangat. tapi laju la..kejap je ibu tengok kat meja makan. dan semalam masa dok sama-sama depan tv, ibu curi-curi lari gi minum air kat dapur. sekali pusing, Nina dah sampai kat ibu !! hahaha..noti noti..
  • yup, betul-betul ukur keluasan rumah sekarang ni. kalau seluar tu, mesti kotor kat area peha, lutu dan dada.. abih lantai dicucinya..
  • pantang nampak apa-apa yang terjuntai, mesti ditarik @ dicapai. kalau dalam walker kat dapur, siap la barang-barang baking kat rak tu..
  • tido makin sangat lasak. macam jarum jam!! dan tido pun dah join selimut ibu dah.. senang nak breastfeed katanya!! bantal? 5 minit pertama je.. pastu, kaki dah dok kat bantal..
  • makan? still tak nak tolerate dengan ready made food, except puree Heinz.. sangat suka labu, kurma, kismis dan potato! makanan lain, apa je orang bagi, dia tak tolak. pastu dah alergi, mula la..
  • rambut makin panjang tau..hehe
  • mainan dia tak boleh lama-lama. kejap je dia suka, lepas tu dah cari benda lain dah. dan selalunya, yang bukan mainan dia yang dia cari, such as : kunci rumah, kertas (sangat suka), plastik, botol losyen Pureen, handphone + segala remote control (favorite sangat!!)
  • dan yang paling best, dah pandai tepuk amai-amai. last week, masa mula-mula tau tu, korang nyanyi la lagu apapun, semua dia bantai tepuk tangan.. hahaha.. best3..pandai anak ibu..
  • dan yang masih belum hilang : makan jari..minimum is 3 jari.. tu confirm !
wah.. dah banyak up cerita Nina ni ye.. dah-dah.. bagi chance kat ibu pulak.. 


5 comments:

  1. kejap je dah besar ye.. alhamdullilah

    ReplyDelete
  2. sama cm ainul berat x naik.next week kna g klinik check up lg.nnti kalo misi2 tu bebel lg kt aku tau la aku hurai info yg doc tu gtau ko.tq ijannn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama kisah anak ita kan madi.. aku pun fenin tgk berat tak naik2..tambah lagi skrg tengah lasak, lagi payah nak increase..hehe..

      Delete
  3. cptnyer masa blalu kan...dh 7 bulan usia medina.....
    smg mjadi anak yg cerdik pandai yer cayunkkk:-)

    ReplyDelete
  4. tq ana.. kejap je rasa, sekarang dah pandai memanjat..hehe..

    ReplyDelete