Wednesday, October 3, 2012

Mendidik anak :siapa yang layak?

Beberapa hari lepas, terbaca kat satu forum berkaitan wanita-wanita yang baru bergelar ibu. Ada yang melepaskan amarah, meluahkan perasaan sedih dan geram, ada jugak yang rasional memberi pendapat. Berkisar tentang penjagaan anak mereka, terutama yang masih baby, dan yang berusia setahun ke atas. Baby yang dihantar ke rumah baby sitter, ke rumah mak sendiri atau mertua.. isu ni macam selalu berlaku kat sekeliling kita kan? Jom kita tongkat dagu, sama-sama renung antara perkara yang ditimbulkan, dan macamana agaknya kita nak buat ye..:

  • bila balik kampung, tengok adik-adik bagi baby kita makan macam-macam, junk food sama macam diorang.. apa perasaan? ada setengah situation, keluarga kita sendiri. so, ada yang senang nak tegur.. contohnya: "jangan bagi dia makan coklat, along tak nak dia makan manis-manis. dia kecik lagi." - settle masalah, sebab adik beradik mesti boleh terima teguran kita, kan.. tegur dengan nada biasa, jangan lah macam terkejut atau pun marah sangat.. - kadang-kadang tak sampai hati jugak nak tegur, kalau adik2 kita tu pulak kecik lagi. sebab aku pikir dia pun nak share makanan yang sedap tapi tak sihat tu dengan anak sedara dia.. baik tak aku..haha..tak tergamak wei..
  • kalau yang terjadi kat atas tu terjadi kat rumah mak mertua korang.. apa respon? gullpp.. diamkan je la, ye dak? kalau yanng jenis outspoken, memang boleh je explain kat diorang. cuma kita tak tau penerimaan diorang macamana,kan. tambah pulak yang cucu sulung tu. maknya makan hati nengok anak kena sumbat dengan segala macam benda. Baru ni terjadi kat one of our good friend, time raya, family member pass-pass baby dia kat sedara. siap suap segala makanan dan air. time raya, memang makanan best2 la.. sudahnya, baby tu cirit birit tak sudah.. yang menanggung sape?mak bapak kan?orang lain dah balik rumah, tido lena.. kita yang terkapai-kapai risau anak tak sihat..
  • mak sendiri dah, mak mertua dah.. baby sitter pulak cemana? biasanya kita dapat BS yang dah ada anak dan ada pengalaman mengasuh sebelum ni,kan.. jadi, adakalanya mereka ni lebih "arif" nak menjaga anak orang, dari mak budak tu sendiri. kita pesan mandi 2 kali sehari. dia buat sampai 3-4 kali, tak pun langsung sekali je.. dibaginya makan sama dengan budak-budak yang dah besar tanpa sikit pun rasa bersalah. macamana rasa ek.. cuma, for my opinion, BS mungkin lebih senang nak handle sebab kita pun boleh katakan dia bekerja dengan  kita. ye, aku tau ada yang anggap BS part of our family, same like us.. tapi, realitinya, kita tetap bayar upah pada diorang,kan.. sama macam bekerja dan dapat gaji. So, bila kita bagi pesanan untuk dia jaga baby kita, dia sepatutnya follow la kan. dia still boleh bagi idea atau pendapat, but still we are mother, right? mungkin lebih senang nak tegur. - aku sendiri pun susah nak tegur memandangkan dah lama sangat kenal dengan BS, dan aku nampak dia sangat suka jaga anak aku. Alhamdulillah.. dan jarang sangat aku nampak apa-apa yang dia treat anak aku yang buat aku tak puas hati.. rasa bertuah pun ada.
apa yang aku tulis kat atas ni cuma pendapat dari diskusi tak rasmi para ibu-ibu baru. dan ada jugak yang anak dah masuk 3 dan 4 tapi still berdepan dengan situasi yang sama. ni semua kes tak sampai hati.. tak sampai hati.. tapi, diorang sampai hati pulak kan buat kita? hehe.. too emotional ke?tak de lah..

Sapepun kita, tak salahkan kalau kita respect cara masing-masing mendidik anak mereka? ye, mereka baru, meraka baru anak sorang.. tapi biarlah mereka menentukan cara mereka sendiri. aku jaga tak salahkan ibu bapa atau orang yang lebih tua untuk membantu / menasihat.. but, nama pun bantu dan nasihat,kan.. so, kita tak boleh expect orang MESTI follow arahan kita. bagi pendapat. nak ikut ke idak, terpulang.. tapi percaya lah, kita selalunya akan mendidik anak kita dengan cara mana kita dididik dulu.. yang mana kita rasa bagus, kita tentu akan ajar pada anak-anak kita. so, don't worry mak-mak.. nilai-nilai tu tetap ada. cuma mungkin cara yang berbeza.. seiring dengan peredaran masa sekarang.. kalau terlalu bergantung pun aku rasa tak sesuai jugak. esok-esok anak dah besar, dia pulak tengok, mak aku nak buat apa-apa semua tanya nenek/atuk.. ;-)

Cuba letak diri kita dalam keadaan mereka yang tak sampai hati nak tegur ni.. tengok anak dilambung-lambung, walaupun niat nak bermain.. tengok anak diajar benda-benda yang mereka sendiri tak setuju.. sedih,kan.. walaupun baru, percaya lah.. mereka juga sentiasa berusaha menjadi ibu bapa terbaik, seperti jugak makcik-makcik.. jadi, berikan peluang itu pada mereka. contohnya: kalau mereka tak nak anak mereka hisap puting, tak nak dibuaiankan, taknak diajar dukung memanjang.. biarkan la.. kita turuti dan hormati. lagipun ianya pun tak mendatang keburukan kepada dua-dua pihak,kan?? mereka juga tau apa yang terbaik untuk anak-anak dan keluarga mereka. yang penting, berikan mereka ruang dan peluang untuk meneroka alam keibuan mereka..

Yela, kat rumah sendiri, kita punya lah jaga makan minum, permaianan dan aktiviti untuk anak-anak. kita ambil tahu semua kebaikan dan keburukan sesuatu perkara, untuk memberi pengajaran pada kita. tapi, terpaksa 'pejam mata' dengan kelakuan orang lain disebabkan rasa 'tak sampai hati' itu tadi..

Aku tak memburukkan mana-mana pihak. dan seperti biasa, feel free to hentam comment  post ni. mak ok je !! Sebab aku jugak sama, sedang belajar mengadaptasi dengan dunia baru, walaupun terkedek-kedek, but i'm trying hard, u know??haha..

aku juga melalui pengalaman yang sama. aku cuba tabahkan hati bagitau BS, yang aku tak nak Nina tidur buaian (sebab aku pernah tgk ada buaian tergantung kat rumah dia..sah sah untuk Nina), dan lepas tu dah ok. Nina tak lagi dibuaian. part yang lain, so far ok. BS aku jaga makan Nina, apa yang aku bagi, itu je yang dia suap pada Nina. maybe sebab dia risau Nina alergi sama. tapi ok la. Pagi tadi aku mintak tolong dia buatkan bubur Nina sebab gas aku abis pagi-pagi buta.. aku siapkan semua bahan dan bagi pada BS. dia bagitau yang dia akan guna periuk yang dia tak pernah masak selain dari bubur (dia pun jarang guna) dan dia tak blender la sebab tak nak tercampur dengan apa-apa. Lega aku dengar. sebenarnya aku pun dah berserah je la kalau makcik tu nak wat camana bubur Nina. tapi, bila aku tengok dia pun paham cara aku, alhamdulillah..

Personally, aku sangat tak kisah macamana ibu-ibu nak mendidik anak mereka. kalau mereka tetapkan anak meraka akan makan ini sahaja, boleh main ini sahaja, akan tidur pada jam sekian, dan apa-apa sahaja ketetapan, aku tak akan persoalkan kenapa pun. because i know mom know the best for their kids..habis cerita..

To all great mommies in the world, keep your good and excellent job.. and untuk semua great daddy, we need your support ! Remember, setiap kebaikan pasti dibalas, itu janjiNYA.. respect each other yea..









No comments:

Post a Comment